• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
حکمت سینوی (مشکوة النور)
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 23 (1398)
دوره دوره 22 (1397)
دوره دوره 21 (1396)
دوره دوره 20 (1395)
دوره دوره 19 (1394)
دوره دوره 18 (1393)
شماره شماره 52
شماره شماره 51
دوره دوره 17 (1392)
دوره دوره 16 (1391)
دوره دوره 15 (1390)
دوره دوره 14 (1389)
دوره دوره 13 (1388)
دوره دوره 12 (1387)
دوره دوره 11 (1386)
فاطمی, جمیله. (1393). آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی. حکمت سینوی (مشکوة النور), 18(51), 57-76.
جمیله فاطمی. "آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی". حکمت سینوی (مشکوة النور), 18, 51, 1393, 57-76.
فاطمی, جمیله. (1393). 'آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی', حکمت سینوی (مشکوة النور), 18(51), pp. 57-76.
فاطمی, جمیله. آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی. حکمت سینوی (مشکوة النور), 1393; 18(51): 57-76.

آموزش فلسفه با رویکرد پرورش تفکر انتقادی و مقایسه آن با سبک سینوی

مقاله 4، دوره 18، شماره 51، بهار و تابستان 1393، صفحه 57-76  XML اصل مقاله (5.9 MB)
نوع مقاله: علمی- پژوهشی
نویسنده
جمیله فاطمی email
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
چکیده
یکی از شیوه‌های فعال و نوین آموزش تفکر فلسفی، روش «تفکر انتقادی» است. این شیوه از ابداعات ماتیو لیپمن و رابرت انیس است که مبتنی بر اصول کنجکاوی اندیشمندانه، عینیت‌گرایی، انعطاف‌پذیری، گستردگی فکر، شک‌گرایی معقول و روشمند بودن است. مسئله مهم و قابل طرح این است که فیلسوفان اسلامی و به طور مشخص ابن‌سینا به عنوان فیلسوف مروج تفکر فلسفی تا چه اندازه شیوه‌ی تفکر انتقادی را در مسیر ترویج فلسفه و رشد تفکر فلسفی به کار بسته است. با بررسی آثار ابن‌سینا و شیوه‌های عملی او مشخص می‌شود که وی در نقد و تحلیل اندیشه‌های عوام و خواص، در نحوه‌ی برخورد با نقادان معاصرش، در مناسبات علمی ‌با شاگردانش، در تثبیت و ترویج تفکر منطقی (برهانی) در فلسفه به شیوه‌ی «تفکر انتقادی» برخورد کرده است.
کلیدواژه‌ها
آموزش فلسفه؛ تفکر فلسفی؛ تفکر انتقادی؛ ابن سینا
عنوان مقاله [English]
Teaching Philosophy with the Approach of Training "Critical Thinking" and it's Comparison with the Method of Ibn Sina
نویسندگان [English]
Jamileh Fatemi
چکیده [English]
The method of critical thinking is one of the active and new methods in teaching philosophical thinking.
This method is one of innovations of Matthew Lipman and Robert Ennis which is based on some principles. These principles are thinking curiosity, objectivism, flexibility, extensionality of thinking, rational skepticism and being methodical.
In this article an important question is that " How much have the Islamic philosophers especially Ibn Sina as a propagators of philosophical thinking, used the method of critical thinking in the path of propagation of philosophy and development of philosophical thinking? After studying and considering the works of Avicenna and his practical method it has become clear that he has used the method of critical thinking in many situations such as criticism and analysis of the thoughts of common and elite people, in the manner of encounter with his contemporary critics, in his scientific relations to his disciples, in consolidation and propagation of logical thinking (demonstrational thinking) in philosophy.
کلیدواژه‌ها [English]
The teaching of philosophy, the philosophical thinking, Critical Thinking, Ibn Sina
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 425
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

دسترسی به مقالات دوفصلنامه علمی _ پژوهشی حکمت سینوی  آزاد (OPEN ACCESS) است.

استفاده از مقالات این دوفصلنامه با ذکر منبع بلامانع است.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Management System. Designed by sinaweb.