• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
حکمت سینوی (مشکوة النور)
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 23 (1398)
دوره دوره 22 (1397)
دوره دوره 21 (1396)
دوره دوره 20 (1395)
دوره دوره 19 (1394)
دوره دوره 18 (1393)
دوره دوره 17 (1392)
دوره دوره 16 (1391)
دوره دوره 15 (1390)
شماره شماره 46
شماره شماره 45
دوره دوره 14 (1389)
دوره دوره 13 (1388)
دوره دوره 12 (1387)
دوره دوره 11 (1386)
داوودی, محمد. (1390). یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوة النور), 15(45), 42-61.
محمد داوودی. "یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سینا". حکمت سینوی (مشکوة النور), 15, 45, 1390, 42-61.
داوودی, محمد. (1390). 'یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سینا', حکمت سینوی (مشکوة النور), 15(45), pp. 42-61.
داوودی, محمد. یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوة النور), 1390; 15(45): 42-61.

یادگیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه ابن سینا

مقاله 3، دوره 15، شماره 45، بهار و تابستان 1390، صفحه 42-61  XML اصل مقاله (2.85 MB)
نویسنده
محمد داوودی
دکتری تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت (گرایش تربیت اسلامی) و استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده
یادگیری، علاوه بر آن‌که در روان‌شناسی از جایگاه مهمی برخوردار است، در بحث‌های نظری و کاربردهای عملی در تعلیم و تربیت نیز دلالت‌های برجسته‌ای دارد. ابن‌سینا دراین‌باره آرایی را طرح می‌نماید که هم با فرهنگ اسلامی سازگار است و هم می‌تواند در تدوین نظریه تربیتی بومی در دوران معاصر کارآمد باشد. وی یادگیری را آموختن مطلبی می‌داند که برای یادگیرنده نادانسته بوده است و برای آن سه قسم را مطرح می‌کند: یادگیری مستقیم و بی‌واسطه، یادگیری با واسطه عقلی و یادگیری با واسطه وهمی. از میان این سه نوع، آنچه می‌تواند در بومی کردن روان‌شناسی یادگیری نقش مهمی ایفا کند، قسم نخست یادگیری است که در روان‌شناسی یادگیری معاصر نادیده گرفته شده است. ابن‌سینادر تبیین فرآیند یادگیری نیز معتقد است، فعالیت‌های تعلیم و تعلم تنها زمینه‌ساز یادگیری می‌باشد و علت اصلی یادگیری، افاضه علوم از عقل فعال است. وی علاوه بر استعداد از عوامل مؤثری چون اشتغال و دلبستگی نفس و نیز قدرت و شرافت آن نام می‌برد که در روان‌شناسی معاصر مورد غفلت واقع شده است. توجه به این نکات می‌تواند بر غنی‌سازی تحقیقات معاصر درباره یادگیری بیفزاید.
کلیدواژه‌ها
یادگیری؛ انواع یادگیری؛ عوامل یادگیری؛ استعداد؛ اشتغال نفس؛ قوت نفس؛ ابن سینا
موضوعات
انسان شناسی
عنوان مقاله [English]
Learning and Factors Effecting it from Ibn Sina’s Viewpiont
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 4,229
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,159
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

دسترسی به مقالات دوفصلنامه علمی _ پژوهشی حکمت سینوی  آزاد (OPEN ACCESS) است.

استفاده از مقالات این دوفصلنامه با ذکر منبع بلامانع است.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

Journal Management System. Designed by sinaweb.